Til deg som liker mørk sjokolade

Kan man med fordel kose seg litt ekstra, hvis man velger en mørk sjokolade? En svensk studie viser at kvinner som spiste to porsjoner mørk sjokolade i uken, minsket risikoen for hjertesvikt med en tredjedel.

Senker blodtrykket

En tysk studie viste at personer som spiste mørk sjokolade hver dag reduserte blodtrykket og risikoen for hjerteinfarkt med nesten 40%. Den effekten kommer av at i sjokoladen finnes det flavonider og antioksidanter som minsker stivheten i venene og arteriene og holder de «myke».

Minsk søtsuget og stress ned

Velger du mørk sjokolade i stedet for den lyse, så minsker du behovet for søtt, salt og fet mat. Mørk sjokolade bidrar til å senke stresshormonene i kroppen.

Rik på antioksidanter

Kakaoen i sjokolade er rik på antioksidanter, jern, magnesium, kobber, mangan, kalium, flavonider og fiber. Skal du ha nytte av sjokoladen må den være med minst 70% kakao. Og uten for mye sukker. Mange sjokolader i dag er forøvrig søttet med det «sunnere» kokosblomstsukkeret i stedet for hvitt, raffinert sukker. (Soloppgangen) I beste fall kan sjokoladen være «raw» slik at den inneholder alle de gode næringsstoffene.